Artistic Research, Art & Science and the Philosophy of Technology

Art & Machines Portfolio

I have a dedicated website with my complete artistic portfolio, including theatre, performance, acting and music production : www.sydxrey.art 

Publications,  oral communications and shows in Art & Sciences, artistic research, philosophy of technology and epistemology

Reynal S., Petrova, L. V. (2024). PiPeR : a pirate-performance to reconfigure knowledge production. Colloque RE24: Reconfigured Epistemologies, 17 octobre 2024, ENSEA, Cergy. [performance, oral communication]

Reynal S. (2024). Enseigner l’intime sans saigner. Journée d’étude interdisciplinaire du laboratoire AGORA, 10 octobre 2024, CYU Cergy-Paris Université. [oral communication]

Reynal S., Petrova, L. V. (2024). La performance « pirate » en conférence comme modalité de production de savoir critique. Journées annuelles du Centre Internet et Société (UPR 2000 CNRS), 1-2 octobre 2024, Paris. [performance, oral communication]

Reynal S., Petrova, L. V. (2024). Vaguing: artistic research in science and technology studies (STS) as giving up a (vague) territory. EASST-4S 2024 Conference, Jul 2024, Amsterdam, Netherlands. ⟨hal-04690953⟩ [performance, oral communication]

Reynal S., Petrova, L. V. (2024) T.V. Europe: for the introduction of ‘vagueness’ in space. IMPEC, Aix-Marseille Université, Jul 2024, Aix-en -Provence, France. ⟨hal-04690946⟩ [performance, oral communication]

Reynal S., Martel C. (2024), Du hacking à la scène : conception d’un dispositif performatif art/science entre cyborg et voix chantée, Nouveaux Cahiers de Marge, Prairial, 2024 [article, to be published]

Reynal S., Lizé-Masclef N. (2023). Wunderblock : médier la présence par le tangible. Drôles d’objets: un nouvel art de faire, 15 mai 2023, Nancy, France. https://doi.org/10.5281/zenodo.12784088 [conf paper]

Reynal S. (2023). (Im)permanence de l’oubli : expérimenter dans la dualité tangible-virtuel de Wunderblock, séminaire Interaction Multimodales Par Ecrans (IMPEC), Carnet de recherche du groupe IMPEC (U. Lyon 2, U. Aix-Marseille, U. Oulu), 7 Avril 2023. [oral communication]

Reynal S. & Petrova L. (2022) : Intelligence interstitielle : entre IA et création, l’interstice comme modalité de la recherche, séminaire IA, art et créativité du Centre Internet et Société (UPR 2000 CNRS), 6 décembre 2022. [oral communication]

Reynal S. & Martel C. (2022), Autour de la performance STUMPS, «Designs-Designer-Déjouer : jeux et enjeux du design à l’université »,  Journée d’étude, Université Jean Moulin Lyon III, Lyon, 25 Novembre 2022 [show+proceeding]

Reynal, S. (2022) : Pour qu’on ne se débarrasse pas des hommes : entre art et sciences, l’ingénieur face à l’ambivalence du sujet. Drôles d’objets: un nouvel art de faire, La Rochelle, France, 2021. https://doi.org/10.5281/zenodo.6059677 [conf paper]

Reynal, S. & Martel C. (2022). S.T.U.M.P.S. Performance for soprano, electronic music and robotic device. Teatri del Suono 2022 (Teatro Miela, Trieste, October 2022, curated by Cantierezero). [show]

Reynal, S. (2021) : Entre processus stochastiques et métriques d’évaluation : l’IA-créatrice à l’épreuve de l’étrangeté. Philosophy Kitchen, Rivista di Filosofia Contemporeana, #16 (2021). Link to article. [article]

Reynal, S. (2021) : Numéricité, complexité et échelles de temps dans la pratique artistique contemporaine, in Changements d’échelle, Les arts confrontés au réel. Dir. Josette Féral. Éditions Mimésis / Images, Médiums.  N.17 [book chapter]

Reynal S., Martel C. & Ratoci A. (2021). Echo x echo. Performance for soprano, electronic music and robotic device. Teatri del Suono Paradiso Festival  2021 / Per Dante Alighieri  (Trieste, September 2021, curated by Cantierezero). Also performed in Stuttgart, January 2022 and Backnang, February 2022. Link to video [show]

Braci B., Reynal S. & Mucciante M. (2021). Factory Loops Factory Looms. Performance. Hyperfestival Paris, 20, 27 & 28 august 2021. (curated by Ville de Paris). Link to video [show]

Reynal, S. & Weidmann C. (2020). Il Respiro dell’Europa. Interactive installation. European Science Organisation Festival, Trieste, 3-4 septembre 2020. Link to video [show]

Reynal, S. (2019). Tu le sens le poisson en toi ? Performance. Created at Théâtre du vent se lève, Paris. June 2019. [show]

Reynal S. (2018). Animals. Performance. Collaboration with Compagnie Luciernaga and CUT Trieste. Created at Théâtre du Clocher, Paris. Septembre 2018. Also performed at European Science Organisation Festival, Trieste, 3-4 september 2020. Link to video [show]

Reynal S. (2017). Du silex au cortex artificiel : chronique d’une méprise, ENSEA, cycle de conférences “Autour de l’intelligence artificielle”, mars 2017 [oral communication]

Reynal S. (2017). Chaleurs. Performance. Collaboration with N. Leroux-Dupeyron, philosopher (IHRIM, ENS Lyon). Created at Théâtre de la Boutonniere, Paris, Juillet 2017. [show]

Reynal S. (2016). Staring at you, staring at me (Cycle & Recycle), exhibition, Centre d’Art Khiasma, Les Lilas, 2016. Co-curator with Eric Maillet, ENSAPC. (prod. Centre d’Art Khiasma/CY Alliance). [show]

Reynal S. (2015). It’s time : au-delà du réel, la machine et le fantasme, Rencontres Art & Sciences de la Roche Guyon, 21 Mars 2015 [oral communication]

Reynal S. & Kisseleva O. (2015). Fortune Cookie. Installation. Futur en seine, Visage du Monde, Cergy, 2015 (curated by Futur en seine) [show]

Reynal S. (2013). La physique quantique à travers l’art : enjeux épistémiques, sociétaux et politique. With Etienne Klein, Sylvie Tissot and Ianis Allemand. Point Ephèmère, Paris. 2013 [oral communication]

Kisseleva, O., Reynal, S. (2010). CrossWorlds : de la théorie des codes correcteurs d’erreur à la manipulation politiquePlastik #01. Revue du Centre d’Etude et de Recherche en Arts Plastiques (CERAP) de l’Université Paris I Panthéon-Sorbonne. [article]

Reynal S. & Kisseleva O. (2010). It’s Time. Prod. FRAC Poitiers. Also exhibited at Kairos Castle, Van Gaasbek Castle, Belgium, 2017 ; Château de Chamarande, France, 2017 ; Mondes Sensibles, CDA, Enghien les bains, 2015 ; Galerie Rabouan-Moussion, Paris, 2014 ; Le temps à l’oeuvre, Louvre-Lens Musem, Lens, 2013 ; Shockworkers of the Mobile Image, Industrial biennal of contemporary art. Ekaterinburg, Russie, 2010 [show]

Reynal S. & Cesari F. (2010). Subaquatic concert. Waterproofs instruments. Balaklava festival of contemporary art, Crimea, Ukraine. 2010 [show]

Kisseleva O. & Reynal S. (2008). Crossworlds. Prod. Haus der Kultur der Welt. Exhibited at Hypothesis Testing, Moscou, 2010 and Transmediale, Haus der Kultur der Welt, Berlin, 2008. [show]

Other publications (physics & engineering) here